Posted by Berry van de Ven | 26/10/2015
Met adblocker geen nieuws
Adblocker regelmatig in het nieuws
Bijna wekelijks is er wel nieuws te vinden over de groeiende populariteit van adblockers. Volgens de Volkskrant gebruikt wereldwijd circa 5% een adblocker, software die online advertenties tegen houdt. In Duitsland is dat aantal al opgelopen tot maar liefst 30%. Uit een onderzoek door Adformatie, blijkt dat zelfs de helft van het Nederlandse publiek positief staat tegen het gebruik van adblockers. Volgens dat onderzoek zijn langere laadtijden en opdringerige, schreeuwerige advertenties hiervoor de reden.
Met adblocker geen nieuws
Nieuwssites gebruiken advertenties als inkomstenbron. Met teruglopende oplagen van de papieren versie, zijn de inkomsten uit deze advertenties voor ‘kranten’ cruciaal. Maar blijkbaar wil een groeiend aantal internetters dat nieuws écht gratis wordt verspreid.
Zo normaal als het was voor de papieren krant een abonnement te hebben, op internet willen ze er liefst niet voor betalen, noch worden lastig gevallen door reclame. Maar als ze de advertenties gaan tegenhouden, brengt dat de inkomsten van de nieuwssites in gevaar.
Hierop is ondertussen door een aantal nieuwssites actie ondernomen. Duitse, Amerikaanse en nu ook Britse kranten, blokkeren nu het nieuws, wanneer een bezoeker een adblocker heeft geïnstalleerd.
Nieuwe standaard online adverteren
De markt roept om een nieuwe standaard online advertenties. In de hoop dat de ontwikkelingen rond het gebruik van adblockers niet gaat ontsporen. Wat zou een nieuwe standaard in moeten houden? Wanneer zijn online advertenties acceptabel? Wie het weet mag het zeggen. Reacties zijn welkom.